در راه سلوک

معبودا! اگر تو خود، از روی رحمت (سلوکم را) با توفیق نیکو آغاز نکنی، پس کیست (به جز تو) که مرا به سوی تو کشاند(فرازی از دعای صباح)

در راه سلوک

معبودا! اگر تو خود، از روی رحمت (سلوکم را) با توفیق نیکو آغاز نکنی، پس کیست (به جز تو) که مرا به سوی تو کشاند(فرازی از دعای صباح)

پیامبر رحمت

یا رب محمد، بحق محمد، اشف صدر محمد، بظهور الحجه

پیامبر رحمت که رحمت بی‌کران خدا بر او و اهل بیت او باد، فرمود: ما اوذی النبی مثل ما اوذیت؛ هیچ پیامبری به اندازه من آزار و اذیت نشد. چقدر سختی و رنج کشید تا مردم را از کژراهه به راه آورد. چه از خدا بی‌خبرانی که نتوانستند حق و حقیقت را بشناسند. به پیامبر نسبت جنون دادند. ساحر و کذابش می‌خواندند. چه کسی را به این نام می‌خواندند؟ کسی که قبل از بعثتش صداقت و امانتداری‌اش شهره و زبانزد خاص و عام بود.

اما همین نابخردان وقتی دیدند دعوت او با منافعشان در تضاد است لب به استهزاء او گشودند و از هیچ تهمت و افترایی کم نگذاشتند. بر سرش خاکروبه می‌ریختند. بر سرش کثافات شکمبه شتر می‌ریختند اما غم به دل راه نمی‌داد. همیشه می‌گفت خدا با من است و همین توکلش به خدا بود که به او قوت می‌داد.


ادامه مطلب ...

اهمیت میهمانی

الف) اهمیت میهمانی

1ـ اندوه امام علی (علیه السلام) از نداشتن میهمان

رُؤِیَ أمیرُ المُؤمنینَ حَزِیناً فَقِیلَ له: مِمَّ حُزْنُکَ؟ قال: لِسَبعٍ أتَتْ لم یَضِفْ إلینا ضیفٌ.

روزی امیر المؤمنین (علیه السلام) را اندوهناک دیدند از ایشان سوال کردند: از چه اندوهگین هستید؟ ایشان فرمود: هفت روز بر ما گذشته و میهمانی نزد ما نیامده ‌است.

 

2ـ علاقه امام علی (علیه السلام) به اطعام میهمان

عَن أمیرِ المؤمنینَ (علیه السلام) أنَّه قال: حُبِّبَ إلی َّمِن دُنیاکُم ثَلاثٌ: إطعامُ الضیفِ، والصَّومُ بِالصَّیفِ، والضَّربُ بِالسَّیفِ.

از امام علی (علیه السلام) روایت شده که فرمود: سه چیز از دنیای شما محبوب من است: اطعام میهمان، روزۀ تابستان، جهاد با شمشیر.


. مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج 1، ص 347.

. مستدرک الوسائل، المیرزا النوری، ج 16، ص 259.

 

ادامه مطلب ...

حدیث عنوان بصری

عنوان بصری می گوید:نزد امام صادق (علیه السلام) رفتم وعرض کردم :یا اباعبدالله! به من دستور العملی عطا کن. فرمود تو را به نه چیز سفارش می کنم. این وصیت و دستورالعمل من است برای همه کسانی که مرید طی کردن راه حق هستندو از خدا مسالت دارم توفیق عمل به تو عنایت کند: سه دستور العمل در باره ریاضت نفس و سه دستورالعمل دربهره حلم وبردباری و سه دستورالعمل در باره علم است. تو اینها را حفظ کن و مبادا که در باره انها سهل انگاری کنی.

سه امری که در ریاضت توصیه می کنم عبارت است از:

۱.مواظب باش چیزی را کا اشتها نداری نخور زیرا باعث حماقت و نادانی می شود.

۲.جز به هنگام گرسنگی غذا نخور.

۳. وقتی غذا می خوری غذای حلال بخور و قبل از غذا بسم الله بگو. انگاه حدیث رسول خدا را نقل کرد که فرموده: ادمی هیچگاه ظرفی را پر نمی کند که از پر کردن شکم بدتر باشد و اگر به غذا نیاز دارد باید یک ثلث شکم را برای طعام ویک ثلث را برای اب و یک ثلث را برای نفس کشیدن بگذارد.

اما ان سه امر که در باره حلم توصیه می شود:

۱. هر کس که به تو گفت هر کلمه ای که به من بگویی ده کلمه در برابرش به تو می گویم تو در جوابش بگو : اگر تو ده کلمه به من بگویی در پاسخ حتی یک کلمه از من نخواهی شنید.

۲. هر کس که به تو سزا گفت در پاسخش بگو: اگر راست می گویی خدا مرا بیامرزد و اگر دروغ می گویی خدا تو را ببخشد.

۳.هر کس که تو را به فحش تهدید کرد تو او را به نصیحت و دعا وعده بده.

اما ان سه امر که در علم توصیه میشود عبارتست از:

۱.هر چه را نمی دانی از علما سوال کن ولی مواظب باش سوالات تو برای ازمایش و ازار انها نباشد.

۲. از عمل به رای جدا اجتناب کن و تا می توانی احتیاط را از دست نده.

۳. از فتوا دادن به رای (بدون مدرک شرعی) اجتناب کن چنانکه از شیر درنده فرار می کنی گردن خودت را برای مردم پل قرار نده.