در راه سلوک

معبودا! اگر تو خود، از روی رحمت (سلوکم را) با توفیق نیکو آغاز نکنی، پس کیست (به جز تو) که مرا به سوی تو کشاند(فرازی از دعای صباح)

در راه سلوک

معبودا! اگر تو خود، از روی رحمت (سلوکم را) با توفیق نیکو آغاز نکنی، پس کیست (به جز تو) که مرا به سوی تو کشاند(فرازی از دعای صباح)

نماز؛ خواندن یا نخواندن مسئله این نیست

چرا نماز با این همه تاثیرهایی که برای آن گفته شده است اثری در وجود ما ندارد؟ 

چرا نماز ما را از گناه و لغزش  باز نمی‌دارد؟ مگر خداوند حکیم نگفت: ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر. نماز انسان را از ارتکاب فحشا و منکرات باز می‌دارد. 

چرا نماز پله صعود ما نمی‌شود مگر نه این است که درباره آن گفته شده است "الصلاة معراج المؤمن". 

 چرا تنها چیزی که در نمازمان از آن خبری نیست یاد خداست. مگر نفرمود خداوند عز و جل که "اقم الصلاة لذکری". 

درباره نماز جماعت گفته شده است که اگر کسی نمازش را پشت سر عالم بخواند ثوابش صد برابر است و اگر پشت سر غیرعالم بخواند 27 برابر است و اگر در مسجد جامع نمازش را بخواند ضرب در 100 می‌شود. البته این ثواب در صورتی است که یک نفر مإموم باشد و هر چه تعداد نمازگزاران بیشتر باشد ثوابش بیشتر می‌شود تا جایی که به 10 نفر برسد که ثوابش را فقط خدا می‌داند و بس. 

 چرا این همه ثواب هم کسب می‌کنیم اما ما را بالا نمی‌برد؟  

اشکال کار کجاست؟

اعمالمان را به امام زمان (عج) نشان می‌دهند.

خدا می‌داند در دفتر امام زمان (عجل الله فرجه الشریف جزو چه کسانی هستیم؟ کسی که اعمال بندگان در هر هفته دو روز (دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌‌ها) به او عرضه می‌شود.همین قدر می‌دانیم که آن طوری که باید باشیم نیستیم. ( آیت الله بهجت رحمه الله علیه)

حضور قلب چه کنیم در نماز داشته باشیم؟

طرح این بحث نه از این روست که نویسنده آن به این مطلب رسیده است و خودش اهل حضور قلب در نماز است بلکه اینها را مطالعه کرده است و همچون شما در صدد رعایت آن در نماز است. و مهم هم همین است که نسبت به این نکته ها بی توجه نباشد و نگوید که حضور قلب در نماز برای انسانهای این دوره زمانه با این همه مشغله های فکری دیگر کار خیلی سختی است چرا که اینها همه از وساوس شیطانی است که می‌خواهد ما از نمازمان بهره نبریم.  

ذکر این نکته‌ها فقط از این باب است که علاوه بر اینکه خودم خوانده ام و ان شاء الله مقید باشم برای دیگران نیز مفید افتد و شاید به خاطر دعای آنها کار ما نیز آسان شود. و خودم نیز اهل رعایت شوم. 

توجه به چند نکته ما را در داشتن حضور قلب موفق می‌کند و کار را برای ما آسان می‌کند. 

قبل از آن بدانیم که یکی از علما می‌گفت کسی که در ۲۳ ساعت از شبانه روزش از یاد خدا غافل است داشتن حضور قلب در یک ساعت دیگر که برای نماز وقت می‌گذارد خیلی دشوار است.

ادامه مطلب ...

اصلاح نگرش در تعامل با دیگران

اساس نگرش های منفی ما به نوع نگرش ما به اطرافیانمان برمی‌گردد. نگرش  سبب ایجاد خلق و خوی و در نهایت منجر به عمل منفی یا مثبت ما می‌شود.  

در حدیث زیبایی از امام زین العابدین (علیه السلام) مطالب گهرباری در این رابطه مطرح شده است.  امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: روزى محمّد بن مسلم‏ ابن شهاب زهرىّ بر پدرم امام سجّاد (علیه السّلام) وارد شد در حالى که بسیار محزون و غمبار بود،...

ادامه مطلب ...