در راه سلوک

معبودا! اگر تو خود، از روی رحمت (سلوکم را) با توفیق نیکو آغاز نکنی، پس کیست (به جز تو) که مرا به سوی تو کشاند(فرازی از دعای صباح)

در راه سلوک

معبودا! اگر تو خود، از روی رحمت (سلوکم را) با توفیق نیکو آغاز نکنی، پس کیست (به جز تو) که مرا به سوی تو کشاند(فرازی از دعای صباح)

جاهلیت نوین

جاهلیت مشهور میان مردم همان نبود علم و آگاهی است که سبب عملکرد نادرست می شود. حتی گناهانی که که در برخی موارد دچار آن می شویم ناشی از نداشتن علم و آگاهی درباره حرمت آن است. اما این جهل ونادانی، خود، نابخشودنی است به این دلیل که

بر ما اشکال می شود که چرا دنبال کسب علم و دانش نرفتید.  چرا بی خیال بودید و دنبال افزایش آگاهی و علم خود که از مهمترین واجبات است نرفتید.

بحث مهمتر، اما جاهلیتی است که در این زمانه چه بسا همه ما گرفتار آن باشیم و متفاوت با جاهلیتی که اشارتی به آن شد و چه بسا گناهش سنگین تر باشد و آن جاهلیتی است که آن را جاهلیت نوین نام نهاده اند.

جاهلیتی که در آن، شخص از علم و دانش و آگاهی برخوردار است اما به آن عمل نمی کند. نفس خود را بدان مقید نمی کند. البته دلایل مختلفی در عمل نکردن به علم و آگاهی خود درباره ارتکاب گناهی وجود دارد. از جمله پیروی از هوای نفس، وساوس شیطانی، راحت طلبی بی قید وبند بودن و در یک کلمه مراقب نفس نبودن و در نتیجه غافل بودن.

این جاهلیت به مراتب از جاهلیت رایج، گناهش سنگین تر است. زیرا جاهلیت نوع اول، شخص معذور است که به خاطر عدم علم و آگاهی به گناهی دچار شده است. اما در جاهلیت نوع دوم، شخص چه عذری می تواند داشته باشد؟

نظر شما چیه؟ 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد